Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 2076 ggr
Lina på Puser
2012-08-18 09:17

Gratis foderstatprogram

Nu finns det ett program som kan hjälpa dig att räkna fram en bra foderstat för just din häst. Prgrammet är gratis och framtaget av lantmästare Maria Hidestål.

Du finner programmet under siten HästSverige, där du också finner information om hur du går till väga för att få bra analysmaterial när du ska analysera hö, hösilage etc.

För att komma direkt till sidan för foderprogam, klicka här.

// Lina

 

www.puser.se - En gård med natur, kultur, hästar och kommunikation

Annons:
Adnocc
2012-10-12 09:39
#1

Hur mycket hö/hösliage uppskattar ni att era Shire hästar äter per dygn?

Sitter och räknar foderstat till min kompis Shire.

Enligt det här programmet skulle han behöva äta 18 kg hösilage (TS73%) per dygn, funderar på om det är möjligt att han kan få i sig såna mängder på ett dygn…

Han bor på lösdrift med fri tillgång på hösilaget…

Lina på Puser
2012-10-17 13:53
#2

Hej

Mina hästar äter däromkring. Mängden beror på väderlek och storlek på hästen. Mindre shire får omkring 15 kg/dygn och sedan ökar det berorende på omständigheterna. Sto brukar jag ge omkring 20 kg och dräktigt sto får alltid fri tillgång, vilket kan bli mer hö/dygn.

Jag har inte haft några problem med att hästen inte orkar äta ca 20 kg hö/dygn.

Om hästen behöver ha ännu mer, så har jag ofta kompletterat med ett riktigt kraftigt hösilage eller lucern-foder som innehåller mycket protein.

Då hästen är skapad för att äta ca 17 timmar/dyng, så upplever jag att det funkar väldigt bra med våra stora kusar. Däremot upplever jag att alla mindre hästar/raser alltid får i sig för mycket…. Glad

Lycka till med foderstaten och jag hoppas att den kommer att passa hästen.

// Lina

 

www.puser.se - En gård med natur, kultur, hästar och kommunikation

Upp till toppen
Annons: