Annons:
Etikettövrigt
Läst 2522 ggr
liiillap
11/18/11, 5:44 PM

special beställa allt?

Hejsan är ny i gruppen och anledningen till att ajg gick med i den är för att jag vill ha en Shire i framtiden kanske :)

Det jag undrar är om det är som folk säger att man lär special beställa alla grejor som man ska ha till den som : Skor, Träns, grimma, sadel, sele, bett , täcken m.m ?

Behöver dom så mkt större när det hjäler boxplats.. eller kan dom gå ute heal dygnen även fast det är 20- ute?

Annons:
Lina på Puser
11/21/11, 12:50 PM
#1

Hej liiillap

Vad kul att du har hittat till denna sida! Jag hoppas du finner vad du letar efter.

Gällande behov till en shire varierar detta väldigt mycket, beroende på den enskillda hästens storlek. En hingst/vallack är ofta större än ett sto, men samtidigt finns det vallacker av mindre storlek.

Då shirehästen oftast är från 170 cm i manken och upp till 190, är det stor skillnad på liten och stor shire. (Det finns några exemplar som blir större än 190 cm, men de är väldigt få).

En shire som är 170 cm kkan ofta ha utrusning som finns på marknaden, om du går på storlekar som X-full och Ardenner. Storlekarna varierar mycket från märke till märke, men det går att hitta grimma, träns, täcke och även sadel i vanliga webbshopar och hästbutiker som de mindre shirehästarna kan ha.

Sadel och sele är väl det som kan vara svårast att hitta, men ardennersele kan passa samt bomlösa sadlar brukar passa. Tips på inköpsställen finner du i artikeln om utrustning: http://shire.ifokus.se/articles/4df3e803d4ebea3b080041ce-hitta-utrustning-till-shire#4de4090688f4722c7c00830f-1

Storleken i stallet; ja här är det bra med så mycket utrymme som möjligt, men även ridhästar kan bli omkring 170 i manken, så det är inget speciellt med en shire. Det gäller att hästen får plats, kan vända sig i gången, kan resa huvudet utan att ta i något från taket osv. Men hästen klarar även väldigt bra att gå ute med en lösdrift året om. De brukar vara duktiga på att sätta vinterpäls, så kylan är inga problem. Det gäller bara att ge dem ordentligt med grovfoder (hö. hösilage etc) i förhållande till temeperatur och väder. 

Hur mycket mat shirehästen behöver varierar också från individ till individ. En del är väldigt lättfödda medan andra behöver stora mångder mat. Fri tillgång är alltid det bästa, men räkna med 15 kg hör och uppåt per dag.

Väljer du en lite större shire, så kan det behöva specialbeställas utrustning. England har ganska bra utbud, samt att det går att tillverka på beställning hos många garverier.

Hoppas att detta är en bit på din väg mot en egen shire. Du behöver ta storleken i beaktande, men det ska absolut inte avskräcka. Lägg sedan till det oerhörda snälla sinnet som shiren har (utan att bli tråkig), så är storleken absolut inget problem!

Lycka till!

/ Lina

 

www.puser.se - En gård med natur, kultur, hästar och kommunikation

liiillap
11/23/11, 5:44 PM
#2

tack vad bra . för visa påstår att det är bara specialbestälda utrustningar som passar :/

LinaN
11/23/11, 6:19 PM
#3

#2 man kan ha problem med storlekar även när man har vanliga hästar. Hade ett travarsto som vart riktigt besvärlig med tränsstorlekar. Jag var tvungen att köpa ett ponnyträns och ett fullträns och blanda delarna, men köpte jag ett cob-träns passade det inte någonstans. Så det är inte bara stora och minisar som måste specialbeställas till.

Till min shire/ardennerkorsning har jag en wintec wide-sadel som sitter bra. Helst hade jag velat måttbeställa men sådana pengar har jag tyvärr inte.

Selar är litet knepigare men det går att hitta. En grej som jag kan säga är att man ska alltid ha ögonen med sig, titta på annonser på blocket och andra tällen för rätt som det är så snubblar amn över utrustning i rätt storlek! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

liiillap
11/23/11, 6:29 PM
#4

#3 tack så mkt :)

Upp till toppen
Annons: