Annons:
Etikettövrigt
Läst 2155 ggr
sanna enstedt hårleman
2011-10-18 20:03

släp/trailer till shire

Hej.Jag undrar vilka släp som funkar att dra shire i,gärna med B-körkort.Just nu sitter vi och åker omkring med vår stora buss men hade önskat något enklare.Tacksam för olika alternativ för både hästen och plånboken.

Annons:
CaptainBunchie
2011-10-18 20:07
#1

Hur är takhöjden egentligen på transporter? Är det samma regler som gäller i stall? :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Lina på Puser
2011-10-18 20:29
#2

Hej

Jag själv åker i en IforWilliams och trivs väldigt bra med den. Den finns i olika viktklasser - köper du en ny så bestämmer du vilken vikt du vill ha. Släpet har boggi och ligger väldigt bra på vägen och följer bilen bra.

Kan varmt rekomendera denna typ av transport om du inte vill ha en massa lullull, då släpet är väldigt enkelt men funktionellt. Är heller inte så dyrt i inköp om man jämför med andra hästtransporter. Det känns som om man får mycket för pengarna.

Jag har modellen som har både bakdörrar och ramp bak, samt fronturlastning. Det gör att jag kan ha släpet till mycket mer än att bara transportera hästar, i och med att det är lätt att lasta in 1-2 lastpallar i och med att du kommer så nära släpet med lastare. Så då blir det lite mer nytta med släpet…Flört

Det är bra takhöjd och shirehästen har bra plats mellan den främre och bakre bommen.

Om du kan köra en shirehäst på B-kort, beror på vilket släp du har, men även på vilken dragbil du har. Med tanke på att en shire väger 900 kg och uppåt, så är det maximalt 1 häst du kan köra om du har b-kort.

Lycka till i ditt letande av släp!

/ Lina

 

www.puser.se - En gård med natur, kultur, hästar och kommunikation

ulvabodas shire
2011-10-23 21:10
#3

Hej!

Har precis köpt en beg Ifor Williams 510 (den största)

Får dock inte köra den på B-kort men jag är super nöjd med den

2 shire får plats utan bekymmer=)  /madelene

Karin E
2011-12-13 08:45
#4

Jag kör mina i ett Umesläp! Det ryms förvisso bara en bumling men när vi är ute med paret så hyr vi lastbil, för vi får ändå inte dra så mycket med vår bil…..

Maken som inte har BE kort får köra umesläpet + 1000 kg häst på B kort.

Upp till toppen
Annons: