Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1487 ggr
LinaN
8/6/11, 11:12 PM

Alternativ till olja?

Någon som testat med solrosfrön?

Att använda bara solrosfrön eller ge det tillsammans med andra fodermedel?

Solrosfrön innehåller ju en hel del fett, och fett är något som Harry får förlitet av i dagsläget om man ska se till det faktum att han troligtvis har den här muskelsjukdomen som kallblod/shire/mfl kan drabbas av.

Så istället för att ge solros/raps/oliv/olja i fodret (som kladdar överallt) så ger man torra solrosfrön eller uppblötta med resten av fodret man ger om det blötläggs.

Jag har försökt hitta vettig information om detta på nätet men hittar nada noll och ingenting på svenska sidor. Däremot så finns det litet litet information på engelska sidor men inget jättekonkret. Så det verkar inte ens vara vanligt ute i europa. Eller så är det så vanligt att ingen bryr sigpå att prata om det.

Vad tror ni?

Det finns ju redan blandade foder som mysli och liknande som innehåller en del solrosfröer. Så det är ju inte helt utanför kartan ändå…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Lina på Puser
8/7/11, 10:12 AM
#1

Jag tror att solrosfrön är bra. Jag har heller inte hört så mycket om användandet, men det är ju ett fett frö. (Det är inte så ofta som lite mer "udda" varor marknadsför i Sverige, tycker jag.)

Min egen teori är att det krävs lite mer arbete för hästen att få ut just den feta energin från själva fröet, vilket kan leda till att det behövs mer frö än om du gav olja, då oljan redan är utvunnen och någon annan har lagt ner denna energi.

Däremot tror jag att du får lite mer mineraler och vitaminer från själva fröet, som kan saknas eller minskat i oljan i och med att den processats. Ju mindre behandlad råvara, dessto mer naturlig näring.

Hittar du något mer, så återkoppla gärna hit.

Någon annan som vet eller har någon teori i detta ämne???

/ Lina

 

www.puser.se - En gård med natur, kultur, hästar och kommunikation

LinaN
8/7/11, 12:53 PM
#2

personligen så funderar jag på allvar att testa nu till vintern…. att det sen skulle bli oprocesserade frön som kommer ut med bajset är ju inte hela världen. Man får fina solrosor i hagen sen ^^

men ska återkoppla till tråden med både egna erfarenheter och om jag får nys om något mera.

En tjej i usa fodrar med skalade frön för att få bättre lyster i hårrem och tagel.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: